Avrupa’da faaliyet gösteren sivil toplum örgütleri Türkçenin ana dil olarak sağlıklı gelişimini engelleyen sorunları tespit etmek ve somut çözüm yollarını düşünmek, kültür ve medeniyet dili olarak tanınmasına katkı sağlamak ortak hedeflerinden hareketle bir projede birleşti.
Ortak çalışma alanının kurulmasıyla ilişki ağlarını güçlendirmek ve bunu sürekli kılmak, medya ve siyasi alanların ilgisini konuya sevk etmek amacıyla 31 Mart’ta Dortmud Türk Eğitim Merkezinde, Türk Dil Kurumu Başkanı Prof. Dr. Mustafa S. Kaçalin'in de katıldığı “Türkçem Anadilim Geleceğim” çalıştayı gerçekleştirildi. Çalıştay, uzun vadeli bir dizi çalışmanın temel halkası olarak düşünülürken ilk toplantının çalıştay olarak gerçekleşmesi, edinilmiş atıl bilgi ve tecrübeleri çözüm odaklı sistemleştirmek, güvenilir ve kullanışlı hale getirmek ve faydalanan taraflar için yol haritası sunmak amacıylaydı. Bir diğer amaç ise uzman kitleleri bir araya getirerek bilgi pazarı oluşturmak, aralarındaki iletişim ortamını sağlayarak atıl bilgiyi sistemli ve kullanışlı hale getirmekti.
31 Mart’ta "Almanya’da Türkçe Öğrenimi, Sivil Toplum ve Kimlik” başlıklı ilk oturumda ailelerde ve okul öncesi dönemde Türkçenin önemi, ana dilin korunması ve geliştirilmesinde kurumsal destekler, Almanya’da çok dilliğin ve ana dilde eğitimin hukuki çerçevesi, Alman eğitim kurumlarında çok dilliğin ve ana dilde eğitimin değeri ile Almanya’da Türkçe medya ve Türk edebiyatı konuları ele alındı. Oturumun ardından “Türkçe Öğrenme Sürecinde Sorunlar ve Çözüm Yolları” başlığı altında oluşturulan çalışma grupları kısmına geçildi. Başkanlığını Dr. Yüksel Ekinci Kock’un yaptığı birinci grupta “Aile ve Okul Öncesi Dönemde Türkçe Öğrenimi”, eğitim bilimci Erkan Türkoğlu’nun yönettiği ikinci grupta “Ana Dilin Korunması ve Geliştirilmesinde Kurumsal Destekler”, ATÖF’ten Yücel Tunca’nın başkanlığındaki üçüncü grupta, “Almanya’da Çok Dillik ve Ana Dilde Eğitimin Hukuki Çerçevesi”, başkanlığını EĞİT-DANIŞ Başkanı Mehmet Önel’in yaptığı dördüncü grupta Almanya’daki Okullarda Türkçe Derslerinin Desteklenmesi ve Ana Dilde Eğitim”, yazar Orhan Aras’ın yönettiği beşinci grupta “Almanya’da Türkçe Medya ve Türk Edebiyatı”, öğretmen Sami Alphan’ın yönettiği altıncı grupta “Dini ve Sivil Kitle Kuruluşlarında Ana Dilin Önemi” ve eğitim bilimci Dr. Ahmet Ünalan’ın başkanlığındaki yedinci grupta ise “Türkçe Konusunda Uygulanan Projelerin Değerlendirilmesi” konuları masaya yatırıldı.
Geniş bir katılımın sağlandığı çalıştayda katılımcılara hitap eden Türk Dil Kurumu Başkanı Prof. Dr. Mustafa S. Kaçalin “Burada anadiline sahip çıkmaya karar veren insanları görmek beni çok mutlu etti. Yıllar önce buraya çalışmak üzere vasıfsız işçi olarak gelen insanların çocukları artık bu ülkenin gündeminin belirlenmesinde önemli rol oynuyorlar. Güzel bir geleceğin ayak seslerini bugün artık görüyoruz.“ dedi.
Ailelerin Türkçenin öneminin farkında olduğu vurgulanan konuşmalarda Alman okullarında önümüzdeki dönemde iki dilli eğitimin mutlaka sağlanması gerektiğine vurgu yapıldı.
Yedi farklı çalışma grubunda belirlenen sorunlar ve çözüm önerileri çalıştayın kapanış oturumunda grup koordinatörleri tarafından dile getirildi.
Kaynak: TDK
Kaynak: TDK
Yorumlar
Yorum Gönder
Lütfen yazı ile ilgili görüşlerinizi benimle paylaşın.